Poradnik off road - Wyposażenie
Wyposażenie aut terenowych to sprawa dość trudna i często kosztowna. Wiele też zależy od
gatunku offroadu jaki uprawiamy. Skupię się na tym co jest uprawiane w naszym klubie czyli
przeprawy i wyprawy. Wiele osób jadących z nami po raz pierwszy nie ma możliwości zapoznania się z warunkami
jakie panują w terenie i przyjerzdzają nieprzygotowani. Oczywiście w miarę naszych możliwości
pomagamy jak możemy, ale lepiej zapoznać się z małym poradnikiem i w być świadomym co
należy zabrać i o co zadbać przed wyjazdem.
Praktycznie minimum jakie auto i załoga musi spełniać gdy wybiera się na weekendowy offroad w stylu
przeprawowym lub małą wyprawę (pomijam oczywiście wymagania z tytułu normalnej jazdy: gaśnica, trójkąt, apteczka, zapas):
- opony typu AT, a najlepiej MT (od biedy zakładamy zestaw zimowy, z wyższym bieżnikiem, ale to już
totalne minimum)
- uchwyty do wyciągania z przodu i z tyłu (odpowiednie do masy auta) - konieczność!
- lina typu dynamik (przynajmniej jedna na grupe, ale to już hardcore)
- szekle o wytrzymałości i wielkości pozwalające połączyć dynamik, linę holowniczą lub hak wyciągarki do auta
- lina holownicza typu statyk - do powrotu do domu o niewłasnych siłach i do asekuracji
- łopata/saperka
- kalosze, wodery dla załogi - praca w błocie po kolana bez tego to średnia przyjemność
- ubrania przeciwdeszczowe
- ciepłe ubrania
- drugia para butów i skarpet
- sprawny i naładowany telefon
- sporo paliwa
- termos z gorącym piciem
- latarka
- telefon
- podstawowe narzędzia samochodowe - klucze 8, 10, 13, do własnych kół, do klemy, do świec, kombinerki, podnośnik,
kable rozruchowe
- podstawowe części zapasowe - świece, żarówki, bezpieczniki
Bardziej zaawansowany osprzęt samochodu przystosowujący auto do rajdów i wypraw:
- opony MT
- snorkel
- wytrzymałe zderzaki
- wyciągarka (przynajmniej jedno auto w grupie)
- rękawice ochronne, kotwica i pasy do wyciągarki
- trapy
- dodatkowe oświetlenie do jazdy nocnej
- CB-Radio
- hilift
- metromierz
- klatka bezpieczeństwa
- kompresor
- centralny wyłącznik prądu
- bagażnik dachowy
- drugi zapas
- kanistry
Jak to wozić?
Zasada jest prosta, każdy z ww. elementów musi mieć jednoznaczne miejsce ulokowania w samochodzie, które
załoga musi znać. Jeśli wiadomo że szekle wiszą na przednim zderzaku, to tam należy je odwiesić. Gdy wiadomo że
zapasowe suche skarpetki są w suchym schowku na konsoli środkowej to tam powinniśmy odłożyć świerzą parę
przed następnym wyjazdem itd.