Poradnik off road - Zasady bezpieczeństwa
Osoby jadące z nami muszę wiedzieć, że offroad przeprawowy jest jednym z bezpieczniejszych
sportów samochodowych. Nie ma oszałamiających przyspieszeń i prędkości, sama jazda
jest bardzo turystyczna, a auta nawet seryjne potrafią skutecznie zabezpieczyć załogę (nawet w przypadku
boku czy dachowania, prędkości są na tyle małe że nie zagrażają poważnie załodze).
Skłamałbym jednak pisząc że w offroad nie ma wypadków, dlatego są pewne podstawowe
zasady których należy bezwzględnie przestrzegać i wtedy wszystko będzie ok:
- Zawsze zapinamy pasy! - auto skacze w terenie, wpada w koleiny, zjazdy i podjazdy czy
trawersy są dość strome, człowiek nie może latać po samochodzie, szczególnie w przypadku zaliczenia
boka czy dachu - o guza nie trudno
- Podczas pracy "na linie" (dynamik, wyciągraka) odsuwamy się na bezpieczną odległość, lina
szczególnie dynamik magazynuje potężną energie, jej nagłe wyzwolenie przy zerwaniu haka, liny
czy szekli może być bardzo groźne
- uchwyty i haki do których podpinamy liny muszą mieć odpowiednią wytrzymałość, aby nie urwały się od auta - lecący
kawał stali z energią kilku ton potrafi zrobić naprawdę wiele szkody
- szekla ma skuteczną wytrzymałość gdy jest prawidłowo zakręcona, więc zakręcamy ją na cały gwint i po dokręceniu
popuszczamy o ćwierć obrotu, aby się nie zakleszczyła - w przypadku koniecznego szybkiego odpięcia
- nigdy nie przedłużamy liny wyciągraki liną dynamiczną, jeśli to już konieczne to do tego stosujemy liny statyczne!
- strome podjazdy czy zjazdy pokonujemy na asekuracji wyciągarki lub innego samochodu
- wyposażenie samochodu musi być prawidłowo zamocowane, ciężki zapas, klucz, łopata czy inny element może poważnie
uszkodzić załogę podczas wyskoków samochodu
- linę wyciągarki zakotwiczamy do elementów terenu o odpowiedniej wytrzymałości - inny samochód, duże drzewo (przez pas!),
musimy umieć ocenić wytrzymałość kotwicy.
- przy zaliczeniu boku lub dachu - gasimy silnik i odłączmy klemy od akumulatora - rozlane paliwo i iskra to najgorsze co może być