Poradnik off road - Czytamy itinerer
Podczas rajdu 4x4 otrzymujemy "mapę" trasy rozrysowaną pismem obrazkowym :)
jest to itinerer strzałkowy, zwany w skrócie po prostu itinererem.
Jak jechać aby dojechać do celu wg tak rozpisanej trasy?
Itinerer składa się z kolejno ponumerowanych kratek, kratki czytamy po kolei
wg numerów. Każda kratka opisuje jeden manewr jaki samochód musi wykonać
podczas pokonywania trasy. Typowym elementem kratki jest szkic skrzyżowania
jaki napotkamy na naszej trasie, oraz cyfra pod szkicem określająca za ile
metrów to skrzyżowanie osiągniemy. Na szkicu skrzyzowania znajduje się również
strzałka określająca właściwy kierunek jazdy. Mogą się tam również znajdować
elementy charakterystyczne na drodze (mosty, znaki - szczególnie ostrzegawcze,
pojedyncze drzewa, kapliczki, nazwy ulic itp). Rysunki podobne są do znanych z
nauki jazdy "krzyżówek"
Nierozłącznym elementem itirenera są również oznaczenia punktów kontrolnych (PK),
czyli popularnie zwanych pieczątek. Wpisany jest wtedy numer pieczątki oraz
czasami wskazówki gdzie pieczątka się znajduje, gdy nie jest wprost widoczna z
trasy i pilot musi ją na przykład odszukać.
Przykładowy odczyt fragmentu itirenera:
Czytamy więc kratka po kratce:
1. Brak metrów, bo stoimy na linii startu
2. Za 100 metrów zobaczymy skrzyżowanie w kształcie litery T o nawierzchni
asfaltowej (włączamy się do ruchu publicznego!) i skręcamy na nim w prawo
3. Za 60 metrów skręcamy w lewo na skrzyżowaniu z boczną ulicą
4. Za 190 metrów mamy skrzyzowanie typu T, wyjeżdzamy z ulicy podporządkowanej i
skręcamy w lewo
5. Za 1770 metrów na skrzyżowaniu za którym są światła skręcamy w lewo
6. Za 1020 metrów na skrzyżowaniu na którym będzie kapliczka skręcamy w prawo
7. Za 1323 metry na skrzyżowaniu z ulicą boczną skręcamy w prawo między zabudowania
8. Za 424 metry na skrzyżowaniu typu T skręcamy w lewo
9. Za 119 metrów na skrzyżowaniu z prawym odjazdem jedziemy prosto
10. Za 128 metrów skręcamy w lewo przed zabudowaniami kościelnymi
11. Za 187 metry jadąc po śladach (co sugeruje że droga może zakręcać i nie być prosta!),
po prawej stronie znajdziemy punkt kontrolny numer 31, tu podbijamy pieczątkę w karcie drogowej,
po podbiciu pieczątki wracamy na trasę w to samo miejsce i jedziemy dalej. Pieczątka nie musi
znajdować się blisko trasy, często musimy do niej pokonać wzniesienie, przeprawić się przez przeszkodę błotną itp.
12. Za 182 metry na skrzyżowaniu typu T skręcamy w lewo, skręt na asfalt (więc należy prawidłowo
włączyć się do ruchu!)
13. Za 600 metrów po prawej stronie miniemy stację paliw, trasa wiedzie prosto
14. Za 1800 metrów przejedziemy po moście, trasa wiedzie prosto
15. Za 105 metrów skręcamy w prawo